Nshape

مش بس دكتور تغذية، 8 مهام منها الدعم النفسي علشان نخس أسرع!

 

عمرك سألت نفسك أنت ليه بتاكل كتير لما بتكون مكتئب أو بتمر بحالة نفسية سيئة؟

تعالى كدا نشوف فكرة الأكل من منظور تاني مختلف، في معظم الأوقات أحنا مش بناكل علشان بنحس أننا جعانين بالعكس في مواقف كتيرة جداً أنت ممكن تكون واكل كويس، بس فجأة بتفتح موبيلك وتطلب حلويات من برة، أو تنزل السوبر ماركت تجيب سناكس كتيرة جداً!

في اللحظات اللي زي لما تيجي تشوف الصورة الكبيرة لعاداتك الغذائية هتلاقي الأكل مرتبط بنسبة كبيرة بحالتك النفسية، فتحت ضغوطات الحياة الكتيرة أو بمرور تحديات صعبة طويلة، الأغلبية من الناس بتلجأ أنها تاكل بنهم وبكميات كبيرة كوسيلة للتعبير عن مشاعرهم، أو علشان يعيشوا لحظات من الراحة والسعادة بين قطع الحلويات الغنية بالسكريات، ودا يُعتبر تصرف لأحد أشكال الأكل العاطفي اللي يمكن يكون رد فعل نفسي على التوتر أو الحزن.

مش بس كدا أنت لو عامل دايت مع أشطر دكتور تخسيس

وحالتك النفسية مش كويسة فأنت كدا صعب جداً توصل لنتيجة، لأن الحالة النفسية والسمنة بينهم علاقة معقدة، وكل حاجة بتأثر على التاني زي مثلاً:

1-       الأكل العاطفي:

يُعتبر الأكل العاطفي استخدام للأكل كوسيلة للتعبير عن المشاعر، سواء كان بسبب الحزن، الغضب، التوتر أو حتى في الانبساط والفرح.

2-       تأثير الهرمونات:

 الحالة النفسية بتؤثر على إفراز هرمونات زي الكورتيزول (هرمون التوتر) والإنسولين (هرمون السكر في الدم)، وممكن يؤدي إلى زيادة الشهية وتخزين الدهون، خصوصاً حول منطقة البطن.

ودي المشكلة الأشهر اللي دكاترة التخسيس بيحاولوا يحلوها مع العملاء وهي في الأساس مشكلة نفسية، تخيل!

3-       مفيش طاقة للرياضة:

نصيحة أي دكتور تغذية بتكون أنك لازم تتمشى نص ساعة في اليوم، بس في الأغلب الحالة النفسية السلبية بتخلي النص ساعة دي حمل كبير وصعبة بسبب أن مفيش أي طاقة لأي نشاط بدني حتى لو بسيط، ودا طبعاً بيكون نتيجته زيادة الوزن، بسبب انخفاض في معدل حرق السعرات الحرارية.

 4-       الأكل التلقائي:

في حالات الاكتئاب أو التوتر، الناس بتلجأ أنها تاكل من غير وعي، ودا بيزيد من استهلاك السعرات الحرارية والوزن.

5-       العلاج الدوائي:

ممكن يكون استخدام بعض الأدوية لعلاج الاكتئاب أو القلق ليها دور في زيادة الوزن كآثار جانبية.

علشان كدا أنت محتاج دكتور تغذية أو اخصائي تغذية 

فاهم أهمية الحالة النفسية في رحلة الدايت، مش بس يكتبلك على نظام غذائي تمشي عليه خلاص!

الموضوع فيه عوامل تانية أكتر بكتير من مجرد جدول فيه الوجبات اللي هتاكلها والسعرات، وزي ما عرفت في خلال المقالة أنت عوامل مش بتقدر تتحكم فيها وممكن جداً شوية زعل أو ضيق يضيعوا المجهود اللي عملته.

 ودا واحد من أهداف أبليكشن Nshape، اللي بيقدملك فكرة دكتور اونلاين علشان في الأوقات اللي أنت بتحس فيها أنك نفسياً مش قادر تكمل في الدايت، تدخل تكلم دكتور التغذية بسهولة أونلاين في أي وقت، تفضفض معاه وتحكيله علشان هو يوجهك لأفضل طريقة تتخطى بيها المشكلة وتكمل في الدايت.

لأن في ناس كتير جداً بيواجهوا مشكلة مع العيادات أنها دايماً زحمة وحتى مش بيعرفوا يتواصلوا مع الدكتور خلال الأسبوع وبيستنوا ميعاد الزيارة اللي جاية بعد ما يكونوا لغبطوا جامد في الدايت.

تقدر تحمل الأبليكشن من خلال اللينك Download

ومش بس كدا دور دكاترة Nshape ليهم أدوار أكبر من أنه يكون دكتور تغذية بس، وبقى مهم جداً علشان يحقق نتائج معاك أنه يركز على:

1-       تقييم العادات الغذائية:

أي دكتور تغذية في العصر الحالي، لازم يستخدم أسلوب شامل لتحليل العادات الغذائية، ويكون عارف الخلفية الثقافية والعادات اليومية للعملاء، زي مثلاً نمط الحياة لسكان الصعيد مختلف عن وجه بحري وكل حد بيتفاعل مع الأكل بطريقة مختلفة، ودا بيأثر على حالة الجوع والشبع وكمان قرارات تناول الأكل.

2-       وضع خطة تغذية مخصصة:

 تصميم خطة التغذية الصحيحة بتبدأ من دكتور تخسيس عارف الاحتياجات الفردية من السعرات والعناصر الغذائية، وكمان فاهم الحالة الصحة الحالية، والتوقعات الصحية المستقبلية، وهل بيعاني من أي مشكلات خاصة زي الحساسيات الغذائية.

3-       تحفيز التغييرات السلوكية:

دكتور الرجيم علشان يقدر يحقق نتائج بيحتاج يفهم الشخص كويس جداً بداية من الدافع اللي خلاه يبدأ قرار الدايت، وإيه العقبات اللي كان بيقابلها في كل مرة، علشان يقدر يعزز التفاعل الإيجابي مع النظام الغذائي ويقدم نصايح فعّالة عن ازاي يحقق التوازن بين الرغبات الملحة للأكل والاحتياجات الغذائية.

4-       التوجيه حول الأكل العاطفي:

بيقدملك كمان إرشادات عن ازاي تتعامل مع الأكل العاطفي بشكل فعّال، وبيساعدك أنك تتعلم تفهم المشاعر المرتبطة بالأكل وكمان مع بعض هيبدأ يخليك تطور مهارات وتقنيات للتحكم في الشهية لما تواجه تحديات نفسية صعبة.

5-       توفير الدعم النفسي:

دكاترة التغذية بتوفر بيئة داعمة لأي حد بيعمل دايت، علشان يعبر عن التحديات النفسية اللي بيمر بيها ومرتبطة بالتغذية.

وكمان بيقدم الدعم النفسي من خلال أنه بيشوف طريقة التفاعل بين العوامل النفسية والسلوك الغذائي، علشان يوجهك بطريقة صح ويقولك عن الحلول الفعّالة.

6-       مراقبة التقدم وتعديل الخطط:

دكتور تغذية يعني أنه لازم يتابع معاك دورياً علشان يشةف المعلومات المتاحة حول تغييرات الصحة ونتائج السلوك الغذائي، وإيه التحديات الصعبة اللي بتخليك متكملش، علشان يتابع معاك التقدم اللي بتوصله ويعدل الخطط بما يتناسب مع تحدياتك الفردية، الطريقة دي بتضمن أنك تستمر في الدايت بسهولة وتحقق أهدافك أسرع.

7-       بيشجعك على التمرين:

أهمية دكاترة التغذية أنه دايماً بيشجعك على أنك لازم تمارس أي نشاط بدني بشكل منتظم ويحفزك على التكامل بين النظام الغذائي مع النشاط البدني. علشان مش بس تخس، دا كمان مهم جداً للحفاظ على صحتك.

كل المهام دي وأكتر بتساعدك توصل لأهداف، وأنت مستريح نفسياً مش مضغوط، راضي على شكل جسمك وثقتك في نفسك عالية، والأهم أنك بتخس من غير ما تخسر صحتك!

ولوعاوز تبدأ تتابع مع دكتور بس محتار ومش عارف تختار دكتور تخسيس وتايه بين دكاترة تخسيس ، ففي المقالة دي( لية تختار تتابع مع دكتور تخسيس اون لاين؟ ) بنشرحلك ازاي تختار أنسب دكتور ليك.

وعلشان احنا عارفين قد إيه التشتت بيكون صعب، وممكن يأجل قرارك أنك تبدأ، فريق Nshape هيكون معاك في جلسة تقييم فيديو كول أونلاين، ودور:

1-  يسأل عن حالتك الصحية، وهل بتعاني من أي أمراض مزمنة.

2-  يعرف قصتك وليه عاوز تبدأ دايت وإيه هي أهدافك؟

3-  وأهم نقطة أنه يعرف إيه الأسباب اللي بتخليك توقف دايت.

4-  يفهم منك طبيعة جسمك وإيه اللايف ستايل بتاع حياتك

6-   يشوف أنت بتشتغل كام ساعة في اليوم وإيه طبيعة شغلك؟

وعلشان نسهل عليك مشوار الدايت، بنقدم ليك طرق دفع مرنة يعني هتقدر تدفع بالجلسة الواحدة بسهولة، من غير ما تحتاج تدفع شهور قدام.

وفي حالة انك مش مستريح مع الدكتور أو محتاج تغييره، هتقدر تعمل كده مجانًا في الأسبوع الأول.

ابدأ تغيير حياتك دلوقتي بأسهل الطرق مع تطبيقNshape

 حمل التطبيق دلوقتي من Download

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *